Defekt je bežný nielen v prípade motorových vozidiel, ale aj pri bicykloch alebo dokonca kočíkoch s nafukovacími kolesami. Stretol sa s ním už každý, no nie každý zachová chladnú hlavu.
Zimné alebo letné pneumatiky? Defekt si nevyberá
Keď ideme po chodníku a na ulici zazrieme „krívajúce“ auto, v duchu jeho šoféra poľutujeme. Neželané výdavky a starosti s opravou defektu nás môžu stretnúť v ktoromkoľvek ročnom období bez ohľadu na to, či máme obuté letné alebo zimné pneumatiky. K najčastejším príčinám defektu patrí nerovný, resp. poškodený terén, ktorým prechádzame vo väčšej rýchlosti. Samozrejme, nepričiníme sa o oň len nešetrnou jazdou, zradný môže byť aj klinec, sklo či akýkoľvek ostrý predmet povaľujúci sa na ceste. Z veľkej vzdialenosti či pri rýchlej jazde sú tieto predmety sotva postrehnuteľné. A zrazu nás palubný počítač informuje o defekte alebo začujeme dobre známy zvuk, ktorý nás prinúti zastaviť na okraji cesty a overiť si zlé tušenie. Je to defekt? Na nových pneumatikách rozhodne nepoteší. Vedeli ste, že staršie pneumatiky sú oveľa náchylnejšie na vznik defektu? Dôležité je tiež pravidelne sledovať tlak v pneumatikách. Keď sú natlakované priveľmi alebo naopak je v nich tlaku menej, to akoby sme si koledovali o defekt.
Čo robiť, ak dostaneme defekt
Nie je defekt ako defekt. Niekedy sa tlak v pneumatike stráca postupne, teda bezpečne dorazíme do cieľa, no inokedy sa stane, že guma doslova praskne a auto sa stane ťažko ovládateľné. Vtedy treba okamžite zaparkovať na bezpečnom mieste. Ak ste na frekventovanej ceste a zaparkujete pri krajnici, nezabudnite použiť výstražný trojuholník. Pokiaľ ste mali to šťastie a nachádzali ste sa blízko parkoviska, defekt vyriešite s chladnejšou hlavou. Prvou možnosťou jeho nápravy je využitie rezervného kolesa. Dojazdová rezerva je menšia ako kolesá auta, preto nemôžete jazdiť rýchlejšie ako 80 km/h. Pokiaľ máte plnohodnotnú rezervu, môžete po výmene kolesa jazdiť ako bežne.
Na výmenu kolesa budete potrebovať zdvihák a kľúč, ktorým koleso odmontujete. Najskôr kľúčom uvoľníte skrutky, potom vozidlo zdvihákom zdvihnite približne o 10 cm. Keď je rezervné koleso nasadené, ešte raz skontrolujte, či sú skrutky pevne utiahnuté, potom môžete náradie pobaliť a vyraziť na cestu.
Ďalším riešením je využitie opravnej sady na defekt. Dieru v pneumatike môžete dočasne zaplátať špeciálnym lepidlom a pomocou kompresora pneumatiku dofúkate. Samozrejme, takto opravený defekt si ešte žiada odborníka, ktorý pneumatiku upraví tak, aby bola vaša jazda bezpečná. Nesprávne opravený defekt totiž môže vyvolať ďalší defekt, a tak by vám hrozili ďalšie starosti.