Veľvyslanci EÚ pozitívne analyzovali dočasnú dohodu medzi predsedníctvom Rady a Európskym parlamentom o nových predpisoch o spôsobe označovania pneumatík vzhľadom na parametre, ako sú palivová úspornosť, priľnavosť za mokra a hluk. Cieľom nariadenia je poskytnúť spotrebiteľom viac informácií a umožniť im vybrať si pneumatiky, ktoré sú bezpečnejšie, palivovo úspornejšie a tichšie.
Dohoda bola dosiahnutá neskoro večer 13. novembra. Rada a Európsky parlament musia nové pravidlá ešte formálne prijať.
Čo zahŕňajú nové pravidlá?
Nové pravidlá nahrádzajú predchádzajúce nariadenie a pre označenie pneumatík zavádzajú niekoľko dôležitých zmien:
- dizajn štítku je aktualizovaný a obsahuje ikony na priľnavosť snehu a ľadu v súlade s medzinárodnými normami,
- štítky sa pre spotrebiteľov stanú viditeľnejšími vďaka novým pravidlám, ako ich zobrazovať, a to aj pri predaji na diaľku a pri online reklame,
- najnižšie triedy palivovej úspornosti, ktoré sa už nepoužívajú, sa zrušia, aby bola stupnica jasnejšia a zrozumiteľnejšia,
- pneumatiky pre nákladné vozidlá a autobusy (pneumatiky C3) budú v budúcnosti musieť mať tiež štítok,
- presadzovanie sa zlepšuje vďaka povinnosti registrovať pneumatiky v databáze výrobkov.
Okrem toho toto nariadenie zahŕňa do svojho rozsahu aj protektorované pneumatiky. Nové pravidlá sa na ne budú vzťahovať po vyvinutí vhodnej testovacej metódy. Zahŕňa tiež ustanovenia na doplnenie parametrov o najazdených kilometroch a obrusovaní, keď budú k dispozícii vhodné testovacie metódy. Očakáva sa, že to bude mať vplyv na zníženie množstva mikroplastov prenikajúcich do životného prostredia v dôsledku oderu pneumatík.
Pozadie za rozhodnutím
Cieľom systému označovania pneumatík je zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky a verejného zdravia a zníženie emisií skleníkových plynov a hluku v dopravnom sektore. Cieľom nariadenia je dosiahnuť tento cieľ lepšou informovanosťou spotrebiteľov o palivovej úspornosti, bezpečnostných a hlukových parametroch pneumatík, ktoré kupujú.
Cestná doprava, ako ukázal test zimných pneumatík, je zodpovedná za približne 22% celkových emisií skleníkových plynov v EÚ a pneumatiky, najmä z dôvodu ich valivého odporu, predstavujú 20 až 30% spotreby paliva vozidla. Zníženie valivého odporu pneumatík preto prispieva k zníženiu emisií a zároveň poskytuje spotrebiteľom úspory nákladov vďaka nižšej spotrebe paliva.
Zrušenie súčasného legislatívneho rámca sa stalo nevyhnutným po jeho preskúmaní, ktoré ukázalo, že systém označovania pneumatík pre najlepšie zimné pneumatiky nedosahoval úplne svoj cieľ, ktorým je zvýšenie bezpečnosti a zníženie emisií skleníkových plynov v odvetví dopravy z dôvodu nízkej viditeľnosti označení a nedostatku vhodných nástrojov na zabezpečenie vymáhanie.